Afvallen: hoe doe je dat?

Afvallenmetnederland - afvallenOvergewicht begint in onze hedendaagse maatschappij een steeds groter probleem te worden. Niet alleen overgewicht, maar ook andere ziektes en aandoeningen die worden geassocieerd met een ongezond dieet van teveel vet en suiker, zoals (acute) diabetes en allerlei hard- en vaatziekten lijken hoogtij te vieren tegenwoordig. Hoe ga je dat tegen? Hoe voorklein je zelf het risico op dit soort zogenaamde ‘welvaartsziektes’? Een belangrijk aspect is hiervan is natuurlijk dat je, wanneer je lijdt aan overgewicht, gaat afvallen. Dat is vaak nog best lastig, niet in de laatste plaats omdat er allerlei misvattingen bestaan over afvallen en diëten. Afvallen gaat bijvoorbeeld niet hoofdzakelijk over zo snel mogelijk zo veel mogelijk gewicht verliezen. Mensen maken die fout nogal eens, wat tot ongezonde en zelfs ronduit gevaarlijke situaties kan leiden. In extreme zin kan het zelfs leiden tot een obsessie met eetgewoontes, met het wel of juist niet eten van bepaalde dingen en soms zelfs angst om iets te eten of door te slikken. Dit zijn eetstoornissen en die zijn, zoals je waarschijnlijk wel weet, extreem ongezond en soms ronduit gevaarlijk. Als je wil afvallen is het dus van belang dat je weet hoe je dat het beste doet. Acteurs, bijvoorbeeld, die voor een rol in korte tijd veel aan moeten komen (zoals Renée Zellwegger voor “Bridget Jones’ Diary” en Christian Bale voor zijn rol in de laatste Batman-films) of juist af moeten vallen (zoals – opnieuw – Christian Bale voor zijn rol in “The Machinist”) doen dat ook altijd onder strikte begeleiding van een diëtist(e). Diëten betekent eigenlijk nooit dat er dingen zijn die je echt niet mag eten. Dat kan zelfs flink averechts werken: jezelf verbieden iets te eten werkt op dezelfde manier als jezelf ervan proberen te weerhouden aan roze olifanten te denken. Het is een stuk effectiever om jezelf af en toe zeker wel een lekker tussendoortje toe te staan. De gouden regel van afvallen is in principe dat je meer calorieën moet verbranden dan je binnenkrijgt. Dat kun je natuurlijk op twee manieren bewerkstelligen:

  • Je vermindert je calorie-inname. In de praktijk betekent dit dat je minder en/of minder vet en zoet gaat eten. Het probleem hiermee is dat je lichaam vaak gewend is – zelfs, klinisch gezien, verslaafd is – aan vet en suiker, waardoor deze aanpak en continu gevecht zal zijn tegen je eigen trek en neiging om iets zoets of vets te eten. Op die manier afvallen is enorm vermoeiend en daardoor zelden effectief.
  • Of je verhoogt je energieverbruik. Dit kan heel eenvoudig door meer en actiever te bewegen. Technisch gezien kun je dan afvallen zonder iets aan je eetpatroon te veranderen, zo lang je meer maar calorieën verbrandt door middel van je verhoogde energieverbruik dan je binnen krijgt.
  • En dan is er natuurlijk ook nog de gulden middenweg van het afvallen: je past je dieet wat aan door bewuster wat gezonder te eten, bijvoorbeeld door vaker te kiezen voor een appel, mango of banaan in plaats van een koekje of stuk chocola. Daarnaast zorg je dan dat je regelmatiger meer en actiever sport en/of beweegt. Let er bij het kiezen van een sport op dat je iets kiest wat je ligt en dat je leuk vindt. Sporten moet idealiter niet voelen als een verplichting, maar als iets dat je graag en uit jezelf doet. Hardlopen is bijvoorbeeld erg laagdrempelig, maar je kunt ook een abonnement nemen op de sportschool of een teamsport kiezen, als je dat leuker vindt. Afvallen hoeft helemaal niet vervelend te zijn!

Afvallen: je hoeft het niet alleen te doen

Zoals je kunt zien bestaat er een hoop kennis over afvallen, gezond(er) eten, sport en beweging en vooral over op gewicht blijven, zodat je het gevreesde jojo-effect vermijdt. Op internet is allerlei informatie te vinden over verantwoord afvallen, maar helaas ook over de ongezonde manieren waarover ik het eerder had. Vermijd die websites vooral. Als iets extreem klinkt, ga er niet in mee en volg je eigen gezonde verstand. Een website waar je bijvoorbeeld wel een hoop relevante, interessante en gefundeerde informatie kunt krijgen is afvallenmetnederland.nl. Achter deze website gaat een gemeenschap schuil van specialisten, vakmensen en gemotiveerde mensen die – net als jij – graag willen afvallen. Je kunt er tips krijgen en uitwisselen, recepten vinden en zelfs begeleiding. Voor een klein bedrag krijg je

  • persoonlijke begeleiding van een professioneel diëtiste,
  • kookboeken met meer dan duizend recepten,
  • een eetdagboek, zodat je je bewust wordt van je eigen eetpatronen,
  • toegang tot een ledenforum waar je allerlei vragen kan stellen, antwoorden kan geven en tips kunt uitwisselen
  • instructies om uit te rekenen wat je persoonlijke energiebehoefte is,
  • opdrachten om je leefstijl en eetgewoontes zo aan te passen, dat je duurzaam je streefgericht kunt bereiken en vast zult weten te houden

Probeer het!

Afvallen met Nederland is een programma dat goedkoop professionele begeleiding en kennis biedt om iedereen die zich erop toe wil leggen kan helpen zeven tot twaalf kilo af te vallen in tien weken. Voor een klein bedrag krijg je een compleet pakket aan informatie, opdrachten, oefeningen, tips, advies en begeleiding – zo goedkoop omdat het allemaal geheel online plaatsvindt. Wat Afvallen met Nederland zo sterk maakt is de combinatie van het aanpassen van leefstijl, eetpatronen en beweging, dit alles onder professionele begeleiding en met de wetenschap dat er een hele gemeenschap bestaat die net als jij zijn stinkende best aan het doen is om op dat streefgewicht te komen. Gezond en verantwoord afvallen begint hier.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn