Hoe kun je het beste stoppen met roken?

Stoppen met roken is voor sommige mensen heel gemakkelijk. Zij kunnen stoppen van de ene op de andere dag. Als het jou niet lukt om zomaar te stoppen, voel je dan niet ontmoedigd, want stoppen met roken is voor het merendeel van de mensen een lastige opgave. Zij die van de ene op de andere dag kunnen stoppen zijn dan ook de uitzondering op de regel. Laat de moed je dan ook niet in de schoenen zaken door het feit dat het moeilijk is om te stoppen met roken. Met de juiste hulp en met de juiste kennis kun je het proces van stoppen met roken voor je zelf inzichtelijk maken. Dit inzicht zorgt er vervolgens voor dat je grip op de situatie krijgt en dat zorgt er vervolgens weer voor dat je makkelijker door de moeilijke fases kunt komen. Als je bijvoorbeeld in de verleiding komt om weer een sigaret op te steken en je kan voor jezelf in kaart brengen waarom je die verleiding voelt, dan wordt het een stuk makkelijker om die verleiding te weerstaan. Tevens is het goed om te weten dat je verschillende hulplijnen in kunt schakelen op het moment dat je de verleiding voelt. Weten dat je er niet alleen voor staat is vaak al genoeg om ervoor te zorgen dat je niet van het rechte pad (het rookvrije pad) afwijkt. Daarom doe je er goed aan om deze tekst aandachtig te lezen, zodat je ten eerste weet welke fases er zijn wanneer je begint met stoppen met roken en welke hulplijnen je zoal in kunt schakelen. Allereerst is het goed om te weten door welke fases je gaat als je begint met stoppen met roken. Zoals gezegd is het zeker niet zo dat je gewoonweg stopt en dat daarmee de kous af is. Voordat je stopt zijn er enkele fases waar je in zit en zo zijn er ook nog een paar fases nadat je stopt. In totaal zijn er zeven fases die hieronder stuk voor stuk worden behandeld.

De 7 fases van het stoppen met roken

  • De eerste fase wordt ook wel de pre-contemplatieve fase genoemd. Als je je in deze fase bevindt, dan vind je het wel prima dat je rookt. Je denkt er verder niet over na (wil er niet over nadenken) en het is in deze fase dus ook moeilijk om iemand te overtuigen dat het beter is om te stoppen. Mocht het toch lukken om iemand te overtuigen dan komt die persoon in de volgende fase terecht.
  • De contemplatieve fase is de tweede fase. In deze fase besef je dat roken slecht voor je is en denk je er over na om te stoppen met roken. Je rookt dus nog steeds, maar je bent bezig om te stoppen met roken. De mensen die met het nieuwe jaar willen stoppen bevinden zich in deze fase. De mensen in deze fase willen wel stoppen maar nog niet op het moment zelf. Vandaar dat het stoppen met roken naar een moment in de toekomst wordt verschoven.
  • De derde fase bestaat uit de voorbereiding. Je wilt stoppen met roken en je bent ook actief bezig om een plan op te stellen om dadelijk te stoppen met roken. Het lezen van deze tekst is een voorbeeld van een activiteit die wordt uitgevoerd in deze derde fase. Op het moment dat je alle informatie die je nodig hebt vergaard kom je terecht in de volgende fase.
  • De actiefase. In deze fase stop je dus echt met roken. Zoals je ziet gebeurt het daadwerkelijke stoppen met roken pas de vierde fase. Voordat je dus stopt ben je doorgaans al door drie eerdere fases gegaan. Deze vierde fase wordt gevolgd door 3 fases waarin je probeert het niet roken vol te houden
  • De onderhoudsfase. In deze fase probeer je zo goed mogelijk het zijn van een niet-roker vol te houden of te onderhouden. Dit betekent dat je de verleidingen weerstaat en ervoor zorgt dat je een stabiele niet-roker bent/blijft.
  • De zesde fase is hopelijk ook de laatste fase. Dit is de fase waarin je een niet-roker bent ofwel de niet-rokers fase. Als alles goed gaat dan is dit de laatste fase en als het niet goed gaat dan kom je in de zevende fase terecht.
  • De terugvalfase. Deze fase is dus een fase waar je niet in terecht wil komen. Als je wel in deze fase terecht komt dan zal je alle fases weer moeten doorlopen eer je weer een stabiele niet roker bent.

De verschillende hulplijnen tijdens de 7 fases

Als je bezig bent met stoppen met roken en je bevindt je in één van deze 7 fases dan kun je zoals gezegd gebruik maken van hulplijnen. Zo kun je op de website van smokefree.nl terecht voor allerlei informatie (fase 2 en 3), maar je kunt hier ook terecht voor een persoonlijke coach die je te allen tijde om hulp kunt vragen (fase 4 en 5). Tevens kun je via deze site gebruik maken van een hulplijn zoals lasertherapie die het stoppen makkelijker maakt (fase 4). Deze website is dus uitermate geschikt om het doorlopen van de 6 fases zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bij strubbelingen kun je de hulp inschakelen. Het is dus goed om te weten dat je er niet alleen voor hoeft te staan en dat maakt stoppen met roken een stuk makkelijker.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn